کد مطلب:37631
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
محتواي كتاب عايشه پس از پيغمبر(ص) تا چه حدّ صحت دارد و ادعاي نقل كننده اين كتاب را مبني بر اين كه امام علي(ع) از سياست لازم برخوردار نبود، چگونه توجيه مي كنيد؟
با توجه به چند نكته پاسخ سؤال روشن مي شود:
1_ از نظر اسلامي، غرور صفتي است بسيار زشت و نابود كنندة انسان مي باشد. غرور بود كه شيطان را براي هميشگي راندة درگاه الهي كرد. هنگامي كه خداوند به شي طان دستور داد به حضرت آدم سجده كند، شيطان بر اثر خصلت ناپاك غرور گفت: (من سجده نمي كنم) از آدم بهترم، زيرا مرا از آتش و او را از خاك آفريده اي.4[26] علي (ع) فرمود: آدم عاقل هرگز مغرور نمي شود.[27] بنابراني مسلمان واقعي مغرور نمي شود.
2_ دين اسلام خاتَم و پايان بخش دين ها است، يعني با آمدن اسلام همة مردم جهان مؤظفند كه دين اسلام را بپذيرند، زيرا كه دين كامل است. قرآن مي فرمايد: هر كس ديني جز اسلام اختيار كند، از او پذيرفته نخواهد شد.5[28] با اين ديد است كه هر فرد مسلمان معتقد است دين اسلام كامل ترين و برترين اديان است و اين غرور نيست بلكه درك يك واقعيت است.
3_ عقب ماندگي كشور اسلامي ربطي به اسلام ندارد، زيرا عمدة عامل پيشرفت كشورهاي مترقي، دانش است و هيچ دين و مكتبي به اندازة اسلام نسبت به فراگيري علم توصيه نكرده است. رسول خدا(ص) فرمود: طلب علم بر هر مسلماني (اعم از زن و مرد) واجب است.[29]
امام صادق(ع) فرمود: علم آموزي در هر حال واجب است.[30]
پيامبر(ص) فرمود: فضل عالِم بر غير عالِم مانند فضل پيامبر بر امتش است.[31]
چنين گفت پيغمبر راستگو زگهواره تا گور دانش بجوي
بنابراين علت پيشرفت نكردن كشورهاي اسلامي مربوط به اسلام و تعاليم آن نمي باشد بلكه عامل اصلي، سستي و تنبلي مردم و فساد و تباهي وخودكامگي و ديكتاتوري سران كشورهاي اسلامي مي باشد. قرآن مي فرمايد: خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتي) را تغيير نمي دهد مگر آن كه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند.6[32]
بنابراين تا مردمي با ابتكار خودشان در اوضاع و احوال خود تغييري ندهند، خداوند اوضاع و احوال عمومي آنان را عوض نمي كند و اين يك سنت لا يتغير الهي است.
[24]همان.
[25]نهج البلاغه، صبحي صالح، خطبة 200.
[26]اعراف (7) آية 12.
[27]غررالحكم، مادة عقل.
[28]آل عمران (13) آية 85.
[29]محمد محمدي ري شهري، ميزان الحكم، ماده علم، شماره 13745 و 13747 و13926.
[30]همان.
[31]همان.
[32]رعد(13) آية 11.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.